Saveti za korišćenje boja u sublimaciji

Saveti za korišćenje boja u sublimaciji

Saveti za korišćenje boja u sublimaciji su jedni od najtraženijih saveta kada su u pitanju nejasnoće vezane za sublimaciju. Zašto su menadžment i korigovanje boja toliko zahtevni? Mnogi postavljaju ovo pitanje. Skeneri, digitalne kamere, monitori i printeri, svi ovi uređaji reprodukuju boju na drugačiji način. Rezultat podrazumeva više različitih odgovora koje kad sastavimo dobijamo veoma kompleksu puzzlu vezanu za trikove u sublimacionoj štampi.

Sasvim je opravdano tražiti da se boja na odštampanom sublimacionom proizvodu oslika onako kako je vidimo i na našem monitoru. Nažalost praksa je malo drugačija. Jedan od aspekata koji čini sublimaciju toliko drugačijom jeste činjenica da sam čin sublimacije jeste proces menjanja molekula čestica boje pod određenom temperaturom i pritiskom koristeći termo prese. Uzimajući u obzir samo ovu jednu činjenicu dolazimo do zaključka da je očekivati otisak kao na ekranu zaista nerealno i nemoguće.

Počnimo od pitanja: Kako dobiti najpribližniji ton boje? Odgovor je da se moraju pratiti određena osnovna pravila i da se određeni alati namenjeni za ovu vrstu štampe moraju koristiti po tačnim i egzaktnim uputstvima.

RGB naspram CMYK

Jedna od najvećih grešaka koje se mogu napraviti kada se radi o sublimaciji jeste korišćenje pogrešnog modela i odabira boja. CMYK (cijan, žuta, magenta i crna) sačinjavaju četiri osnovne boje kod svih inkjet štampača. Veoma je lako napraviti pretpostavku da zato što štampač koristi CMYK boje i dizajn treba da bude koncipiran na korišćenju CMYK palete boja.

Ukoliko se koriste CMYK boje jako su male šanse, gotovo nemoguće, da će se na odštampanom proizvodu dobiti korektne i autentične boje. Objašnjenje za to leži u tome da su CMYK boje same po sebi veoma specifične i da su primarno namenjene štampi na offset mašinama. Kada šaljemo naš dizajn printeru (našem štampaču) njegov drajver je zadužen za prevođenje određenih informacija koje štampač prima kao CMYK. Uzimajući to u obzir postavljamo pitanje koji model boja bi trebao da se izabere?

RGB

Crvena, zelena i plava (RGB) su boje koje kreiraju sliku koju vidimo na svakom kompjuterskom monitoru, digitalnom projektoru ili pak televizoru. U toj paleti se nalazi 16.581.375 boja koje se mogu dobiti korišćenjem RGB kolor modela. RGB kolor model predstavlja bazu korišćenja jer funkcioniše po principu kao i naše ljudsko oko. „Oni vide isto“. Postoje dve osnovne vrste receptora u našem oku. Jedan receptor oka vidi belu i crnu boju a drugi receptor komunicira sa svim ostalim bojama. Iz tog razloga i nama treba primena dizajna u RGB modu kako bismo dobili najpribližniji otisak na proizvodu.

 

PRIPREMA ZA ŠTAMPU

Ukoliko smo rezimirali osnove vezane za funkcionisanje boja zaključujemo da kad je u pitanju sublimacija moramo biti veoma oprezni kod same pripreme dizajna. Slobodno možemo reći da se sublimacija sastoji iz tri faze koje moramo preći pre dobijanja finalnog proizvoda. Te tri faze podrazumevaju: pripremu u našem grafičkom programu, štampu na sublimacionom štampaču i pečenje (štampu). Sublimacija je delatnost koja izuskuje puno prakse i iskustva koji nas na kraju dovode do određenog stepena znanja koje će nam zasigurno pomoći da dobijemo najbolji mogući otisak. Mi smo kao firma kroz dugogodišnje eksperimentisanje i testiranje stekli određena znanja koja ovim putem prenosimo i Vama.

PHOTOSHOP

Oni koji su već upućeni u svet grafike i štampe verovatno koriste programe poput CorelDraw-a, Indesign-a, Illustrator-a i Photoshop-a. Svi ovi programi imaju svoju svrhu, međutim kod sublimacije postoje određeni principi koje možemo propratiti i pravilno odraditi samo u Photoshop-u. Pitate se zašto? S obzirom da su programi CorelDraw i Illustrator prvobitno namenjeni vektorskoj grafici a Indesign pripremi za prelom novina, brošura itd. u njima ne možemo raditi kompletnu korekciju rasterske grafike (fotografija). Iz tog razloga preporučujemo korišćenje Photoshop-a kako biste izbegli bespotrebne prepreke i probleme. Na taj način ćete moći da propratite sve korekcije koje ćemo Vam predočiti u daljem tekstu.

Šabloni i priprema slike

Prvi korak jeste priprema šablona proizvoda koji želite da štampate. Mincom svim kupcima obezbeđuje već pripremljene šablone za sve proizvode koje možete pronaći u našoj ponudi. U opticaju su jednostavni i prosti šabloni pravilnih oblika kao i šabloni proizvoda koji podrazumevaju specifične i unikatne oblike. Nakon odabira šablona potrebno je na najbolji način smestiti sliku u okvir šablona. Međutim, ovo nije prvi korak. Naš savet jeste da pre svega ostalog otvorite sliku, dizajn ili tekst koji će te štampati. Taj fajl otvorite kao zaseban prozor kako biste sredili kolorit, kontrast i osvetljenje slike ili pak ubacili neki određeni tekst u nju. Nakon što ste otvorili Vaš fajl morate sami proceniti da li slika treba da se posvetli, potamni, da li sliku treba opseći ili ne. Još jedan krucijalan korak jeste provera crne boje. Obavezno treba proveriti da li je crna na nekom dizajnu 100% crna. U narednim koracima ćemo Vam i putem slika dati upute preko kojih opcija možete odraditi navedene korekcije.

KORIGOVANJE OSVETLJENJA

Glavni korak koji morate propratiti jeste korekcija u opciji Brightness and Contrast. Ukoliko je potrebno dodatne korekcije možete uraditi preko opcije LEVELS.

Na sledećoj slici imamo primer preostvetljene slike koju smo korigovali opcijom Levels. Naravno to je samo jedna od metoda ali ono što je bitno osvetljenja.

Iznad smo naveli dva uobičajena i česta primera koji se lako mogu srediti i to u samo par koraka. Pored ovakvih slika često se susrećemo sa slikama na kojima je sam kolorit takav da vuče na crven ili ljubičast ton. Taj slučaj i slučaj kada imamo sliku sa puno tamnih, sivih, plavih i crnih tonova ne možemo rešiti tako lako. Ovaj proces iziskuje malo više truda i pažnje ali će te nakon tih koraka sigurno biti zadovoljni onim što ste dobili kao finalni proizvod.

PROBLEMATIKA CRVENIH I LJUBIČASTIH TONOVA

Kroz dugotrajno ispitivanje smo došli do najpribližnijeg rešenja za problem crvenog tona na odštampanom proizvodu. Rešenje do kog smo došli naizgled ne deluje adekvatno. Kada sliku posmatrate na ekranu deluje da nešto nije u redu ali će te nakon pečenja (štampe) shvatiti da niste pogrešili u Vašoj pripremi već da su ovi koraci bili neophodni.

Tamni i crni tonovi

Kao i kod problema sa crvenim tonom na isti ili približan način u zavisnosti od slike rešavamo i problem sa slikama koje su mračne. Ovo isto važi i za slike sa pregršt valera sive i crne boje. U ovoj varijanti smo koristili samo opcije osvetljenja i kolor balansa jer nam je celokupna slika mračna i u crnim i sivim tonovima. Slika nema elemenata dana ili svetlijih boja.

Plave tonove uvek morate korigovati preko kolor balansa sa opcijom proseka CYAN -50.

Na prvoj slici možete primetiti da je na desnoj strani slika selektovana. Ovom opcijom selekcije koju možete odraditi na više načina smo selektovali određene delove slike kako bismo promenili kolor balans na plavim, belim, sivim i tamnim segmentima fotografije.

Na sledećoj slici se nalazi prikaz rezultata sa parametrima koje smo primenili kako bismo dobili finalnu verziju slike.

CRNI I SIVI DELOVI SLIKE KOD LOGOA I TEKSTA

Za primer crne boje uzeli smo naš logo. Na levoj strani možete videti logo koji naizgled izgleda kao crn međutim sa desne strane možete videti da je on realno maksimalno crn. Ukoliko želite da dobijete 100% crnu boju kada štampate tekst, logoe ili neke jednostavne crteže morate odraditi korekciju crne boje kao što smo mi to uradili sa našim logom.

SIVA BOJA I KORIGOVANJE TONA

Jedna od bitnijih stavki jeste da treba naglasiti da u sublimacionoj tehnici štampe nikada ne možemo dobiti tačnu sivu boju. Ukoliko budete pratili sledeće korake koje smo naveli dobićete nešto najpribližnije onome što ste hteli ali nikada nemojte očekivati da ćete uspeti da dobijete željeni siv ton.

U ovom slučaju smo za primer uzeli krug sa više boja. On bi hipotetički mogao da bude logo koji radite. Na njemu imamo tri različita tona sive boje. Pošto je ova slika laka za selektovanje mi smo označili samo sive tonove. Na levoj slici smo selekciju preko opcije Color Balance podesili na Cyan-90. Rezultat možete videti na desnoj slici.

Još jednom bismo voleli da naglasimo da ne treba da budete zabrinuti jer vam konkretna slika ne izgleda kako ste očekivali. To se dešava samo na Vašem ekranu. Ovo je jedini način kako biste dobili relativno realnu reprodukciju nakon pečenja.

ŠTAMPA

Nakon što ste ubacili beli papir za sublimaciju u štampač. Bela strana papira treba da bude okrenuta ka Vama a žuća strana papira otpozadi. Nakon toga spremni ste da pustite dizajn u štampu. To naravno radite tako što u opciji File/Print otvarate prozor gde će te moći da podesite vrstu papira, brzinu štampe I što je najbitnije profil iz kog će se Vaš dizajn štampati. Pre odabira papira i kolor korekcija odabraćete štampač preko kojeg štampate. U slučaju sublimacije birate Epson L310.

Biranje unapred snimljenih kolor profila

Kada otvorite opciju Print Settings odaberite profil za sublimaciju koji ste predhodno snimili. Ukoliko štampate na pamuku odaberite profil sublimacija pamuk koji ste već napravili u Vašem sistemu. Bitno je naglasiti da nezavisno od vrste profila, za vrstu papira treba birati Epson Matte a za kvalitet štampe/brzinu štampe opciju High. U tom slučaju će štampač puštati boje najadekvatnijim doziranjem. Štampa papira će trajati duže ali to je jedini način da dobijete kvalitetan proizvod.

Ovim putem smo Vam na najkraći I najpraktičniji način dočarali probleme I rešenja kada je u pitanju priprema slika I boja za sublimacionu štampu. Za sve ostale probleme sa kojima se susrećete u ovom poslu možete nam se obratiti ili nas posetiti. Naš tim će uvek pokušati da Vam pruži adekvatnu tehničku podršku. Mincom je tu za sve svoje kupce kako bismo pomogli u kvalitetu rada I kako biste neometano mogli da obavljate Vaš posao sa sublimacijom.

Pored foto poklona, bavimo se i izradom fotoknjiga. Pogledajte više na www.cewe.rs.